'רבם דקרו' ואין פוצה פה • הרב אליעזר יינוביץ

הרב אליעזר יינוביץ 13 Comment on 'רבם דקרו' ואין פוצה פה • הרב אליעזר יינוביץ
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הגמרא הנלמדת בימים אלו בדף היומי אומרת: "ת"ש אע"פ שנחלקו ב"ש וב"ה בצרות ובאחיות בגט ישן ובספק אשת איש ובמגרש את אשתו ולנה עמו בפונדק בכסף ובשווה כסף בפרוטה ובשווה פרוטה לא נמנעו ב"ש מלישא נשים מבית הלל ולא ב"ה מבית שמאי ללמדך שחיבה ורעות נוהגים זה בזה לקיים מה שנאמר {זכריה ח-יט} האמת והשלום אהבו".

כאשר הייתי ילד צעיר לימים, סיפר לנו בכיתה ה"רבה" בחיידר, כי לפני כמאה וחמישים שנה הייתה מחלוקת בין גדולי ישראל, תלמידי הרבנים התבוננו במחלוקת בעיניים אישיות, לא כבית שמאי ובית הלל אשר רצו לקיים את הפסוק "האמת והשלום אהבו", תלמידי אחד מן הרבנים, תפסו את הרב השני וקשרו אותו לעץ באמצע היער, וסברתם הייתה כי יש לו דין רודף, ולכן מותר להורגו על ידי גרמא, וקשירה באמצע היער הרי היא כגרמא, כי אם יעבור שם אדם יצילו, ואם לא יעבור אדם, הרי שמת מחמת שלא הגיע לידו מזון ואין זה הריגה בידיים.

סיפור זה נחרט בזכרוני עד לעומק העצם, האם בן אנוש מסוגל להגיע לכזאת דיוטא תחתונה, האם העולם היהודי לא הרעיש תבל ומלואו במחאה רבתית אשר אין שני לה? האם לא נכנסו כל עמלי תורה לחשבון נפש עמוק עד לעומק התהום, הכיצד עלתה כך בימינו? האם לא ישבו על הארץ חודשים ארוכים ממררים בבכי על אותו מעשה נפשע וחולני?

את זה לא סיפרו לנו, סיפרו לנו רק עד לאיזה מקום נמוך יכול בן אנוש לרדת.

אך אולי בימים אלו יש בידי את התשובה מדוע לא סיפרו לנו את על הזעזוע הגדול והמחאה רבתית שנעשתה באותם ימים.

במוצאי שמחת תורה הותקף בצורה ברוטאלית אכזרית מאין כמותה מרן הגאון הגדול רבי אשר הכהן דויטש שליט"א ראש ישיבת פונוביז' כאשר בעודו עולה במדרגות המובילות לכיוון הישיבה ניגשו אליו שני בחורים, לא בהסתר לא מאחורי הגב, אלא בפניו ממש, ודחפו אותו בכל כוחם לאחור, ולא הסתפקו בכך אלא חבטו בו לאחר מכן. ר' אשר {זהו שמו המרטיט כל לב בעמל תורתו הידוע זה מכבר קרוב ל40 שנה} נפל לאחור, ראשו נחבט בגרם המדרגות, ורק כובעו הצילו מלקבל מכה בעמוד השידרה אשר תוצאותיה מי ישורנו, שני פרקי אצבעותיו נשברו בו במקום, ובידו השניה הכאבים הלכו וגברו, בעצה עם אחד מעסקני הרפואה ניגש "ר' אשר" לבטרם, ושם חבשו את ידו, תוך שהרופא אומר לו, דע לך שנצלת בנס, מכה קצת יותר חזקה ביד ולעולם לא הייתה יכול לשבת ולכתוב חידושי תורה.

באותו הלילה לא יכל "ר' אשר" לעצום את עיניו, הכאבים הלכו וגברו, ומיד ביום שישי פנה לבית הרפואה מעייני הישועה, שם נחבשה ידו כולה בגבס, אך בליל שבת התברר כי היד השניה פגועה גם היא, והכאבים הנוראיים לא פוסקים, ואף שיווי המשקל שלו איבד משהו.

לב מי לא יחרד, כיצד נוכל לעבור לסדר היום על פגיעה חמורה ונוראה זו?

עצם אי המחאה בכל גזרות העולם היהודי בכלל ושומרי התורה בפרט, הרי היא עדות נאמנה כי גם בדורות הבאים הרבה בחיידר יוכל לספר לילדים, לאיזה תחתית יכול להגיע בן אנוש, אך לא יוכל לספר להם אודות חשבון הנפש אשר נעשה על כל העם היהודי.

החותם בכאב לב הצרוב עד לעומק הנפש.



13 תגובות

מיין תגובות
  1. 13

    מה לא מתייחסים בהפלס זה היה הכתוב ההההההההעיתון של הציבור החרדי איפה היית כשמרן ראש הישיבה הגאון הגדול ר' אהרן לייבשטיינמן הותקף

  2. 12

    מסתמא כותרות הפלס (טין) הם תמונות מוגדלות על הפצע והדם "הרב" שזרם שם- כמו הפגיעה ברב של הפלס – נתי גרוסמן…
    לעומת זאת הפגיעה הבאמת נוראה במרן רבינו ציס"ע הגריא"ל שטיינמן שליט"א קיבלה חצי כותרת במאמר מערכת כאשר רובו דיבר על עלילת דם, מי ישווה למרן הגראי"ל שליט"א בגדלותו?! ובכל זאת הם התעלמו מזה- מדוע הם (הפלס) לא ביקשו סליחה על ההסתה נגדו שהוא פשרן עוקר הדת (ח"ו) וכדומ' שגרמה להכאתו,שייתבישו להם,..

  3. 11

    א. יש הבדל עם איזה חולה נפש מחבק ומנשק את מרן בכל כוחו, או שבאים שני בחורים שנקראים שפויים ודוחפים רב גדול בתורה.
    חוץ מזה אצל הרב שטינמן היה עצרות רחוב בכל הארץ מחאה וזה מה שהוא כותב שגם פה צריך לעשות.

  4. 10

    אני לא מכיר את כל הפלגים של הציבור הליטאי אבל מזדהה עם כל מילה בכתבה לראות כבלע את הקדש ולא הגיב אינני מסוגל

  5. 9

    עוד פעם חוזרים על השקרים עם העלילת דם על פילץ, לכו תבררו במשפחה הקרובה שהם כולם היו מאנשי מרן הגראי"ל שליט"א כמה הם כעסו וכועסים על הטרמפ שנערי 'דגל' תפסו על בנם.
    והעובדה היא שאז הכותרת ביתד היתה 'רבם דקרו' והאשימו את כל אנשי עץ המעשה, ואם כן עתה לפי דבריהם כל אנשי דגל נאשמים במעשה, ובפרט שלא שמענו שום מחאה בענין,

  6. 8

    כנ"ל זריקת לבן על הגאון הגדול ר' גרשון אדלשטיין ראש ישיבת פונוויז'!!!!!!!!!!!!

  7. 7

    מר יינוביץ מה לך נחרד ?
    אדם ש"בורך" ע"י מרן הגרמי"ל ועוד גאוני עולם הוא ובניו ישמח שזה כרגע מה ש"זכה"
    איש שכל כולו סמל ה"מחלוקת"
    אז אנא עדון "עץ" אל תשתמש בבמה הזו לבטא דעה הזויה חצופה של קורח ועדתו

  8. 6

    כאשר מרן ראש הישיבה הגאון הגדול צדיק יסוד עולם רבנו הגראי״ל הותקף, דבר זה נכתב בכותרת ראשית בעיתון הפלס.

  9. 5

    א ;הפלס כלל לא התעלמו מנפילתו של הגראי"ל ב; שם זה היה משוגע שונא וכאן אני הכותב שמעתיאותו אומר שבאו אליו מולו בריצה ודחפוהו הוא אמר זאת לבחור
    שקבוע הולך עימו והפעם לא היה עימו וודאי שכל מה שהגאון הגדול ר"א דויטש אין
    טיפת אבק דמיון

  10. 4

    א. שמעתי ממשהו מהמשפחה של התוקף של הרב שטינמאן שרצו אנשי דגל לארגן עצרת מחאה והראשון שהודיע שיבוא לעצרת – היה ר' שמואל אוירבאך אז העצרת בוטלה. איפה כבוד התורה,הצורך למחות על ביזוי? מה מראה שרצו לנצל באכזריות את המקרה של יהודי אשר כל המרפסת שלו היתה תלויה בג' והתקיף מעודף אהבה ובלא בכבוד את ראש הישיבה שיחי' ,עד היום כואב לי איך התעללו בציבור שלם .ואני ראיתי בעיתון שלהם פלס שכתבו ומחאו וכמובן הסבירו איך לא קשור אליהם(גם זה אסור להם?!?!) לנשום מזמן אסור להם…
    ב. אני יודע על אחינים ישירים של ר' אשר פגשתי אחד שהם מזוהים עם הצד של הרב שטינמאן הוא אמר לי בגאווה שלא דורכים במחמאה,שאלתי אותו. מה פוליטיקה? אתה לא יודע שדוד שלך ת"ח,לתורה יש ריח…תבוא תמחה,לא אנחנו לא באים ולא מתקרבים. כולנו צריכים לעשות תשובה דחוף!

  11. 3

    אין ספק שמדובר באירוע חמור מאד, אם הוא אכן נעשה בכוונת מזיד ע"י אנשי הפלג השני.
    אך לו יצוייר שרב עיר ת"ח גדול היה מוכה ע"י אנשים, האם היית כ"כ מזדעזע?, האם הפלס היה מקדיש את כל העיתון לכך?, האם היו מקיימים עצרת מחאה ענקית בראשות הגר"ש אוירבך?. ברור שלא.
    כל מטרת ותוכן עצרת המחאה והזעזוע העמוק שלכם הוא פוליטי גרידא, ושאף אחד לא יספר סיפורים על זעזוע מחילול כבוד התורה, כשכבוד התורה הוא לא הצד החזק של אנשי הפלס.

  12. 2

    א. לידיעתי הרב דויטש שליט"א עצמו אמר שהוא לא יודע אם נתקל במשהו או שמישהו פגע בו ולכן הוא לא התלונן במשטרה, וממילא אין טעם "למחות". בודאי שבכל חוג ללא יוצא מן הכלל צריכים לדבר על חומרת האלימות שהיא פסולה וחמורה מאין כמותה, בין אלימות פיזית ובין אלימות מילולית.
    ב. ידוע הדבר שכאשר התקיפו את מרן הגאון רבי גרשון אידלשטיין שליט"א רבו של הרב אשר דויטש. עשו עצרת מחאה והתעוררות בישיבה, התנגד הרב דויטש לזה. כך שממילא לשיטתו יש להמנע מעצרות כאלו.
    ג. יש עוד הרבה מה לומר בעניין "על כבודי לא מחיתם…" , אך אין ספק שזה לא ישפיע על אף אחד לערוך חשבון נפש אישי ו/או קבוצתי וממילא "כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע".

  13. 1

    הציבור הליטאי צריך להתעורר מהחלום הרע שהוא שרוי בו

    מרביצים לרבנים וממשיכים הלאה כאילו לא קרה כלום
    חבר'ה תתעוררו !
    הוא התחיל !, הוא התכוין ! הוא זזלזל בי !
    זה טיעונים של ילדים מהגן